donderdag 27 maart 2008

Examens


In Kortrijk zijn ze aan de laatste loodjes begonnen: blok en examens.


Overigens hadden ze er nog een leuke activiteit op zitten: de presentaties van biografische interviews die ze zelf deden, met mensen die een leven lang in het onderwijs hadden gewerkt. Leuk, niet alleen om de inhoud, maar ook om de vorm. De enkele 'reguliere' studenten onderwijskunde sukkelden door hun presentaties vol moeilijke woorden, vallende voorbereidingsbladen en overladen grafieken. De voortrajecters uit de KHBO Lerarenopleiding daarentegen brachten boeiende 'lessen', met twee voeten op de grond.


En nu? Eerst studeren, dan kijken of ze volgend jaar in het werkveld stappen, dan wel verder studeren. Twee examens zijn open-boek examens, wat niet wil zeggen dat je er niet voor kan studeren. Ze geven een voorbeeldje van een examenvraag:


"Leg uit waarom het thans moeilijk is om de geschiedenis van de psychologie (als gedragswetenschap) te blijven zien in termen van een "progressief-lineair" verhaal. Dit omvat twee delen: 1. geef eerst aan waaruit zo'n progressief-lineair verhaal bestaat; 2. ontwikkel de argumenten op grond waarvan je zo'n verhaal kan problematiseren: wetenschapsintern zowel als wetenschapsextern."

Geen opmerkingen: