zaterdag 23 februari 2008

International Class



Nieuws uit de International Class, geschreven voor de Internationale Nieuwsflits van de Lerarenopleiding KdG:



Hallo! – Serwus! - Dobrý den! – Hoi! - ¡Hola! - Grüss Gott! – Merhaba! – Olá! - Dobar den!

Een hartelijk welkom, dat kregen de studenten van de International Class 07-08 op 11 februari van Lieve Desplenter. Tot 11 mei zal de Pothoek de uitvalsbasis zijn voor de 22 studenten uit Oostenrijk, Turkije, Spanje, Nederland, Polen, Tsjechië, Portugal, Bulgarije en Macedonië. Zeven Vlaamse studenten uit de lerarenopleidingen van onze Interactumpartners (KHBO, KHK, EHSAL) en van onze eigenste KdG maken het IC-plaatje volledig.


Onder het motto Come and study in Flanders doorlopen ze 4 modules:



  • Communication, expression and emotion (Denise Nieuwejaers en Ludo Vandael)
  • Flemish culture and expression (Steven Debaere en Hilde Mouton)
  • Diversity and education (Greet Cuyt en Chris Dumon)
  • Teaching in Europe (Raf Sondervorst).

Geen boreling zonder meter en/of peter. Voor de International Class hoefden we echter niet ver te zoeken. Maandagmorgen tijdens het onthaal gaf Monique Vermeulen al acte de présence als godmother met een enthousiaste uiteenzetting over The characteristics of a good teacher. Volgende actie onder haar leiding is een bezoek aan – nee, niet Brugge, maar – Gent.

De buitenlandse studenten worden 2 dagen op sleeptouw genomen door 21 PBSO-ers die stage lopen in een secundaire school. Zo zien ze de opleiding en het Vlaamse schoolleven ook eens van binnenuit. De tweede week wordt afgesloten met een 'international eat-drink-taste-smell-dinner' op de campus in de Pothoek. Mmmm.

Denise Nieuwejaers beet de spits af. Maandagnamiddag zorgde ze voor een korte actieve introductie en dinsdag vertrok het internationale groepje voor 4 dagen naar Ronchinne, in de Condroz. De oude kasteelhoeve bood het kader voor een ervaringsgericht programma. Het doel was de studenten te laten kennismaken en te confronteren met zichzelf, de anderen en uitdagingen zoals oriëntatielopen, speleologie, VTT, hedendaagse kunst, samenwerkingsopdrachten, huishoudelijke activiteiten, lesgeven in een basisschool, oplossingen zoeken, ...

Naast actie was er ook ruimte voor reflectie, luisteren, empathie, ruimte laten voor elkaar, erkenning geven. De ervaring en de terugblik daarop waren de ingrediënten om (metacognitief) te leren. En of het goed geweest is!

Ludo Vandael gooit het over de boeg van Culture & youth subcultures: "Antwerpen is een metropool van verschillende culturen. In onze IC klas zitten studenten uit 10 verschillende landen en culturen. Hoe kijken we naar die verschillende culturen? Zijn er stereotypen?" Daarna trekken we, gewapend met een digitale camera, op zoek naar de 'Belgische cultuur' in Antwerpen.

Tenslotte gaan we dieper in op jongeren en hun leefwereld. In internationaal samengestelde werkgroepjes komen we meer te weten over jongerensubculturen. Hip hop, straight-edge, gothic, ... hebben dan geen geheimen meer!"

Geen opmerkingen: